Struktura obiektu
Tytuł.:

Funkcjonowanie uwagi u dzieci w wieku wczesnoszkolnym: grupy ryzyka

Autor:

Nowotnik, Anna

Wydawca:

Educational Research Institute

Data:

2012

Abstrakt:

Artykuł prezentuje wyniki badania, którego celem była diagnoza poziomu funkcjonowania uwagi dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy I–III) i wyłonienie ewentualnych grup ryzyka. W badaniu przeprowadzonym w dwóch poznańskich szkołach podstawowych wzięło udział 256 osób, z czego 33% to uczniowie z klasy I, 31% z klasy II i 36% z klasy III. Pomiarom poddano takie parametry uwagi, jak koncentracja, spostrzegawczość, impulsywność, nieuważność oraz zdolność hamowania poznawczego. Do pomiaru hamowania poznawczego zastosowano trójkolorową wersję testu Stroopa, natomiast pozostałe parametry zbadano za pomocą testu badania uwagi D2. Metoda analizy skupień k-średnich na przypadkach pozwoliła wyodrębnić pięć istotnie różniących się między sobą podgrup dzieci, które ze względu na profil uwagi nazwano: "przeciętni", "skoncentrowani", "nieskoordynowani", "impulsywni" i "rozkojarzeni". Jedynie w skupieniach "przeciętni" i "skoncentrowani" zaobserwowano istotną dominację określonych grup wiekowych. W skupieniu "przeciętnych" większość stanowili uczniowie klasy I, zaś w skupieniu "skoncentrowanych" - uczniowie klasy III. Istotne różnice w liczebności pod względem płci ujawniły się tylko w skupieniu "impulsywni", gdzie znalazło się więcej dziewczynek.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2012, 1 (117)

Temat i słowa kluczowe:

psychologia poznawcza ; grupa ryzyka ; impulsywność ; hamowanie poznawcze ; koncentracja ; nieuważność ; spostrzeganie

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: