Struktura obiektu
Tytuł.:

Zapobieganie wykluczeniu rówieśniczemu w gimnazjum

Autor:

Wójcik, Małgorzata ; Hełka, Anna ; Kozak, Beata ; Błońska, Marta ; Garbarciuk, Anna ; Małczak, Małgorzata

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2015

Abstrakt:

Artykuł przedstawia opis projektu interwencji edukacyjnej mającej zapobiegać zjawisku wykluczenia rówieśniczego, które pojawia się w pierwszych tygodniach nauki w gimnazjum. Uzasadniono potrzebę stworzenia takiej interwencji na podstawie doniesień badawczych świadczących o nasilaniu się problemu wykluczenia rówieśniczego w polskich gimnazjach. Opisano założenia i etapy realizacji projektu. W ramach eksploracyjnego badania jakościowego przeprowadzonego z udziałem uczniów i nauczycieli gimnazjów potwierdzono istotny wpływ atmosfery w klasie na funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole i poza nią oraz określono cechy uczniów najbardziej narażonych na wykluczenie rówieśnicze. Stwierdzono też, że uczniowie, pomimo wiedzy o konsekwencjach zachowań wykluczających, bagatelizują skutki własnych zachowań tego typu. Opisano założenia programu i przedstawiono wyniki ewaluacji wstępnej, potwierdzającej skuteczność programu.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2015, 3 (134)

Temat i słowa kluczowe:

psychologia społeczna i edukacyjna ; przemoc szkolna w gimnazjum ; wykluczenie rówieśnicze

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: