Struktura obiektu
Tytuł.:

Paradoksalny efekt triangulacji?

Autor:

Hornowska, Elżbieta ; Brzezińska, Anna Izabela ; Kaliszewska-Czeremska, Katarzyna ; Appelt, Karolina ; Rawecka, Joanna ; Bujacz, Aleksandra

Wydawca:

Instytut Badań Edukacyjnych

Data:

2012

Abstrakt:

Artykuł omawia wykorzystanie metody triangulacji w naukach społecznych. Triangulacja to strategia zwiększania rzetelności i trafności wyników badań. To zabieg metodologiczny mający na celu uwiarygodnienie zbieranych danych dzięki uwzględnieniu więcej niż dwóch ich źródeł. Polega na włączeniu różnych modeli i narzędzi pomiarowych do badania tego samego zjawiska. Autorki omawiają rolę triangulacji (szczególnie tzw. triangulacji danych) w naukach społecznych. Wskazują, że podstawowe nieporozumienie dotyczące triangulacji polega na oczekiwaniu, że różne metody będą dostarczały takich samych danych i będą prowadzić do takich samych rezultatów. Istoty triangulacji należy upatrywać nie tylko w możliwości zwiększania zaufania do otrzymanych wyników, ale przede wszystkim w możliwości głębszego zrozumienia badanego zjawiska i możliwości generowania nowych sposobów jego wyjaśniania.

Cytata bibliograficzna:

Edukacja. 2012, 4 (120)

Temat i słowa kluczowe:

psychometria ; podejście badawcze ; rzetelność oceniania ; trafność dyskryminacyjna ; trafność treściowa ; triangulacja ; źródła danych

Zakres:

21 w.

Język:

pol

Status prawny:

Creative Commons BY 4.0

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

ISSN:

0239-6858

×

Cytowanie

Styl cytowania: